18 april 2013

Runderpie met kasteelbier

8 personen    210 min
door Alyt

  • 6 el olijfolie
  • 4 rode uien, in halve ringen
  • 4 tenen knoflook, fijngesneden
  • 1 winterpeen (ca. 250 gr), in plakjes
  • 3 stengels bleekselderij, geschild en in stukjes
  • 1 bakje kastanjechampignons (250 gr), gehalveerd
  • 40 gr boter
  • 1 1/2 kg rib/runderlappen, in blokjes van 2 cm
  • 1/2 bakje tijm (á 15 gr)
  • 2 flesjes Kasteelbier bruin of 2 blikjes Guinness
  • 3 el bloem
  • 1 zakje gemalen oude kaas 48+ (300 gr)
  • 1 pakje roomboter bladerdeeg (diepvries), ontdooid
  • rechthoekige ovenschaal (30 × 22 cm)
  • aluminiumfolie

Verwarm de oven voor op 190°C.
Verhit de olie in een braadpan en fruit de uien in 10 min. glazig. Zet het vuur hoog en voeg de knoflook, winterpeen, bleekselderij, champignons en boter toe. Bak 2 min. Voeg het vlees, tijm en peper en zout naar smaak toe. Bak 5 min. Schenk het bier erbij en roer de bloem erdoor. Warm het door en schenk alles in de ovenschaal. Dek af met aluminiumfolie en zet 2 1/2 uur in het midden van de oven. Schep halverwege het vlees om.
Haal de schaal uit de oven. Roer de helft van de kaas door het vlees. Maak een rechthoekige lap van het bladerdeeg, iets groter dan de schaal. Leg de deeglap op de vulling en maak van het overhangende deeg een opstaande rand. Strooi de rest van de kaas erover. Maak gaatjes in het deeg en bak het gerecht in 30 min. in de oven goudbruin.
 
Ik bereid dit recept in een andere volgorde: Ik bak eerst het gezouten vlees in porties in boter bruin en haal het daarna uit de pan. Daarna bak ik het groentemengsel in het bakvet van het vlees. Ik strooi hierover de bloem, schep dit nog even door en voeg dan het bier toe. Daarna voeg ik het vlees weer toe en laat dit mengsel 2 1/2 uur sudderen op het fornuis. Pas dan gaat het vlees in de ovenschaal met het bladerdeeg erover en bak ik de schotel af in de oven.
 
Lekker met stokbrood en haricots verts.

Geen opmerkingen: